FUNCTIONAL

המאמר הבא, הוא חובה לכל אחד ואחת, השואפים לנהל אורח חיים בריא, פעיל וחיובי יותר. האימון הפונקציונלי צמח מזרם של מתאמנים שהרגישו שאימון כוח בחדר כושר, עם מתקני הכושר, התור המתיש ובעיקר התבנית הקבועה שלא משתנה כבר שנים, נמאס. מתאמנים שרצו שיטה פרקטית, מהנה וחסכונית בזמן. לא רק להיראות טוב, אלא לחיות טוב.

 

רקע ומקור השיטה

אימון פונקציונלי או בעברית אימון תפקודי, הוא שם כולל למספר שיטות אימון, שהמשותף להן הוא עיקרון התנועה הטבעית לאדם.

שיטת האימון הפונקציונלי הייתה קיימת כבר משחר ההיסטוריה, הרי מה יותר טבעי לאדם מאשר לשאוף לבצע בצורה הטובה ביותר את פעולותיו היום-יומיות. פועל בניין שרוצה להרים שק מלט גדול יותר על גבו או רפתן אשר מנסה להשתפר במהירות וטכניקת החליבה שלו בכל יום עבודה.

בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה עצומה בכמות מקומות האימון, השיטות ובעיקר המודעות לאימון הפונקציונלי. מתאמנים רבים הגיעו למסקנה כי אימון הכוח המסורתי בחדר הכושר לא מספק אותם. הוא לא מספק, מכיוון שעבודה בחדר הכושר אותו כולנו מכירים מבודדת קבוצות שרירים בודדים, ומגבילה את התנועה של הגוף. התנועה מוגבלת לטווח התנועה של המכשיר הספציפי עליו המתאמן עובד. התוצאות של ההגבלות האלה על המתאמן, הן חוסר חיבור לתנועה הטבעית של הגוף, היעדר רלוונטיות לפעולות מחיי היום-יום, ולבסוף שעמום. שעמום וחוסר רלוונטיות מביאים תוצאה ברורה – הפסקת האימונים.

 

אז מה עושים בפועל באימון פונקציונלי

האימון הפונקציונלי, משלב ומפתח יכולות שונות ומגוונות של הגוף. שיווי משקל, יציבה, גמישות, שימוש במספר קבוצות שרירים בו זמנית, קואורדינציה וסיבולת. לא סתם האימון הפונקציונלי נקרא אימון תפקודי, עיקר המיקוד באימון הוא בשיפור תפקודו הפיזי הכולל של המתאמן.

שיטת האימון כוללת בתוכה תרגילים עם רצועות TRX, תרגילים מתחום הפילאטיס והיוגה, אביזרים שונים העוזרים לאמן את שרירי הליבה (CORE), כדורי כוח, משקולות מיוחדות ואפילו שיטות שנלקחו מתחום הפיזיותרפיה והשיקום.

העקרונות המרכזיים והמשותפים בהם דוגלים מפתחי השיטה, הם תנועה שלמה (טווח תנועה מרבי, ולא מבודד שריר ספציפי) וחיקוי פעולות מחיי היום יום, הרמה של חפצים מהקרקע, ריצה, קפיצה, הליכה עם משקל ועוד הרבה, אבל בואו נשאיר קצת מהכיף לאימון עצמו.

באימונים תגלו שבעזרת מקוריות, ותנועה חופשית ומגוונת, אפשר לאמן קבוצות שרירים שלעולם לא נגעתם בהם לפני. אנו מדברים בעיקר על שרירי הליבה העוטפים את מרכז הגוף, רובם נמצאים באזור הגב התחתון, הבטן העליונה והתחתונה ובצדי הגוף. שרירי הליבה הם לא בהכרח השרירים שהכי בולטים מבחינה אסתטית, אך במהרה תרגישו את ההשפעה של שרירים אלה על הבריאות והתפקוד שלכם.

אני עסוק מדי, אין זמן לאימון היום

אמירה נפוצה של מתאמנים, לרוב בתחילת דרכם. בנושא הזה אין לכם מה לדאוג, אחרי תקופה של אימון והשתייכות לקבוצה, ההנאה ותחושת השייכות והמחויבות, יהיו כה גדולים שלפספס אימון פשוט לא תהיה אופציה. אם בכל זאת מדברים על זמני אימון -

אימון פונקציונלי יכול להמשך 10 דקות, ויכול להמשך שעה שלמה כמעט ללא הפסקות. החדשות הטובות הן, זמן האימון תלוי בכם, וגם אימון קצר ביום עמוס יכול להביא תוצאות. החדשות הטובות ממשיכות, בעובדה שאימון פונקציונלי ניתן לבצע בכל מקום, בכל זמן, בשונה מחדר הכושר שמחייב אותנו להגיע אליו, אימון פונקציונלי ניתן לבצע גם במגרש ספורט או אפילו באמצע המשרד אם צריך.

 

אני לא בטוח שאימון פונקציונלי מתאים לי אישית

סוג האימון מתאים לכולם, החל מילדים קטנים ונערים שמתכוננים לשירותם הצבאי עד לאנשים מבוגרים מאוד. גם נשים בהריון/מי שנמצא במצב גופני רגיש או מתמודד עם פציעה יכול למצוא את מקומו בתחום.

חשוב לקחת בחשבון שאם אתם מתמודדים עם פציעה, חשוב עוד יותר להתייעץ עם מאמן מקצועי בתחום. ליווי צמוד של מאמן יוכל לעזור לכם להתמודד ולשקם פציעות קיימות, ולמנוע פציעות בעתיד.

 

לפניי שמתחילים לעבוד, בקיצור.

אימון פונקציונלי הוא סוג אימון המשלב עבודה של כלל הגוף, בדגש על תנועה מלאה, טבעית ורלוונטית לחיינו ולפעולות שאנו נדרשים לעשות בכל יום.

מטרת האימון היא לחזק מספר יכולות גופניות בו זמנית, ובעזרת כך לשפר את המראה החיצוני, הבריאות ואורח החיים.

אימון פונקציונלי הוא אימון החוסך זמן, עם הקפדה על עניין וגיוון עבור המתאמן ולבסוף לאחר השקעה, עבודה קשה וכמובן ליווי מקצועי, מביא תוצאות נהדרות.

אם האימון אותו אתם עושים לא עונה על הקריטריונים שנכתבו פה, כנראה שאותו אימון הוא פשוט לא פונקציונלי.

Be our friend:
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon